Skip to main content

BOWLING....


Korang tahu tak pasal sejArah bowling.. ? Wa x tau... tapi sekarang dah tau.... hi hi hi hi...
Yang  paling best statement nieCangkuk atau bola lengkung biasa digunakan oleh pemain yang lebih maju.” .. . hahhh dengar tuuu.. “LEBIH MAJU “ yerrr.. wakah kah kah kah.. sila lah baca… so leh lah tahu serba sedikit pasal bowling.. main jer tapi xtau .. x best ngakk kannn… ha hahahahaaaaaa. Huh uh u… Mari kita membaca….   (^_^)v





SEJARAH .. ASAL USUL.. DAN YANG SEKUTU DENGAN NYA...

William Pehle, Seorang ahli sejarah Jerman, mendakwa permainan boling bermula di Jerman sekitar 300 AD. Di Jerman, permainan itu asalnya merupakan satu upacara keagamaan untuk menentukan kewujudan dosa pada seseorang atau individu. 

Permainan ini kemudiannya diperkenalkan oleh para biarawan Jerman kepada "masses", kemudian berkembang sebagai adat untuk ujian untuk menguji kepercayaan seseorang.

Di England, bowling bermula pada awal 1100-an. 
Di England, beberapa variasi bowling, seperti "half-bowl", "Skittlesdan "ninepins", telah wujud pada pertengahan 1300-an. 

Tetapi, menurut penulisan yang pertama , Permainan itu dicipta oleh Raja Edward 111 pada tahun 1366. Dalam rujukan ini , Raja Edward 111 telah mengharamkan permainan itu dimainkan oleh para askarnya kerana permaianan itu telah menyebabkan tenteranya tidak melakukan latihan memanah. Kemudian , Pada zaman pemerintahan Rja Henry viii , Permianan Bowling telah mendapat populariti dan dimainkan sebagai simbol BANGSAWAN dan status Sosial.  



Bowling Moden


Bowling telah popular di Amerika pada zaman Kolonial. Pada abad ke-17, orang  English , Belanda dan Jerman telah membawa masuk bowling versi mereka sendiri ke Amerika Syariakt . Ppada masa itu , Permainan Bowling terdiri daripada sembilan pin yang sering dimaiankan di daerah New York City yang dikenali sebagai ” bowling Green ”. Cinnecticut telah mengharamkan nine pins pada tahun 1841 kerana implikasi perjudian mereka.

 Kongres Bowling Amerika ditubuhkan pada 9 September 1895 dan terlibat berkaitan dengan piawaian bowling di Amerika Syarikat dan mengaturkan pertandingan rasmi. Kumpulan ”Women ’s Bowling ” pula ditubuhkan pada tahun 1917 , Di bawah dorongan Dennis Sweeny.

Bola Mineralite pertama telah diperkenalkan pada  tahun 1914 oleh corporation Brunswich , dan pemasangan komersil pertama mesin penyusun pin pada tahun 1952 , telah menyebabkan penggunaan manusia untuk menyusun pin ( bowling pin boy ) hampir tidak diperlukan . Populariti bowling telah meningkat apabila sukan bowling pertama iaitu “ championship bowling “ oleh NBC pada tahun 1950 telah disiarkan. Terima kasih pada siaran ini dan siaran lain termasuk “ Make that Spare “ ,  “ Bowling for dollar”  danCelebriti Bowling “  permainan bowling telah didorong masuk ke dalam jiwa rakyat Amerika.


Tahun demi tahun dan hinggalah sekarang, boling telah mengalami perubahan. Dengan kepesatan teknologi masa sekarang, perubahan jelas dapat dilihat melalui penciptaan bola boling. Bola boling yang dahulukalanya diperbuat daripada kayu keras, 'lignum vitae', kemudiannya diperhebatkan dengan diperbuat daripada getah , 'Evertrue'. Sembilan tahun kemudian, Brunswick Corporation telah memperkenalkan Mineralite Ball.
 
 Selama bertahun-tahun, permainan bowling telah berubah . Pelbagai taktik telah dicipta. Saat Ini , Sukan bowling dimainkan oleh lebih 95 Juta orang dari sembilan puluh Negara di seluruh dunia.

Permainan boling telah menjadi salah satu sukan popular dan mendapat tempat di seluruh dunia. Pelbagai gaya dan teknik telah tercipta. Ramai pemain professional dan lagenda telah lahir daripada sukan boling ini. Antaranya ialah Don Carter, Dick Weber, German Salvino, Earl Anthony, Walter Ray Junior, Pete Weber, Norm Duke dan ramai lagi. Negara kita juga turut telah melahirkan pemain professional seperti Shalin Zulkifli dan Esther Cheah.

Bowling Sepuluh Pin


Bowling sepuluh pin atau ten-pin bowlingadalah sejenis sukan kompetitif dan riadah di mana seorang pemain diperlukan untuk menggolek bola di atas lorong yang dibuat dari kayu atau sintetik (polyurethane) dengan tujuan untuk mendapat mata secara menjatuhkan sebanyak pin yang mungkin.
Lorong boling tersebut berukuran 41.5 inci (105 cm) lebar dan 60 kaki (18.2 m) panjang. Di kiri dan kanan lorong tersebut terdapat 2 buah longkang yang akan mengutip bola yang melencong ke luar. 20 kaki (6 m) kehadapan adalah ruangan untuk pemain bergerak, dan baki 40 kaki (12 m) untuk bola bergolek ke arah 10 pin yang disusun secara segi tiga di hujung lorong. Pemain akan naik ke pelantar lorong tersebut dengan bola yang seberat di antara 6 hingga 17 paun (2.7 - 7.7 kg). Majoriti berat bola kebanyakannya pemain akan mengikut saiz atau berat peserta.BOla yang lebih berat akan menghempak pin dengan lebih kuat menyebabkan jatuhan pin juga akan lebih banyak
Permainan ini berasal dari permainan "skittle" dan sangat popular di Eropah dan AS. Kini pemain-pemain dari Asia Tenggara telah maju dalam permainan ini dan ramai juga yang bergelar juara dunia. Di Sukan Asia tahun 2006, emas Malaysia banyak disumbangi oleh pasukan tenpin bolingnya.Terdapat juga sedikit kajian mengenai Prestasi Atlet dalam sukan Tenpin Bowling

Sejarah
Terdapat banyak bentuk bowling, dengan salah satu daripadanya yang paling terkini [sepuluh pin bowling]], juga dikenali sebagai norma. Bentuk yang paling primitif yang terawal daripada bowling boleh bertarikh balik kepada [[Mesir Purba] dengan Tenpin: Sejarah dan Asal-usul Bowling. Sesungguhnya 2,000 tahun yang lalu permainan yang sama berkembang antara legionaries Roman: ia melibatkan melambung objek batu sehampir mungkin dengan objek batu yang lain (permainan ini menjadi popular dengan Askar Rom, dan akhirnya berkembang ke Itali Bocce, boling atau luar) Bowling di Rom purba]
Kaedah-kaedah yang seragam yang pertama telah ditubuhkan di New York City, pada September 9, 1895. Hari ini, boling adalah dinikmati oleh 95 juta orang di lebih daripada sembilan puluh buah negara di seluruh dunia dan terus berkembang melalui media hiburan seperti permainan video untuk konsol rumah dan peranti pegang tangan.


Keselamatan Bowling

Seperti apa-apa aktiviti fizikal yang lain, pemanasan membantu untuk mengelakkan kecederaan. Bola bowling yang berat dengan julat berat badan yang berbeza-beza, unntuk mengelakkanpergelangan tangan kecederaan, mereka harus diambil dengan kedua-dua belah tangan. Apabila memilih bola, pastikan lubang-lubang jari tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Anda juga perlu bola yang tidak terlalu ringan, tetapi cukup berat anda masih boleh dibuang dengan mudah. Jika bola itu terlalu ringan, anda mungkin akan mengalami kecelakaan yang buruk. Ia juga disyorkan untuk membengkokan lutut ssambil memgayun bola bowling untuk mengelakkan [Kembali kecederaan | kecederaan belakang]]. Mekanisme pulangan bola bowling mempunyai roda yang didorong oleh, dan pemain perlu pastikan tangan mereka yang jelas. Pemain juga perlu memanaskan jari mereka sebelum memasukkan mereka ke dalam bola bowling, untuk memastikan bahawa jari mereka tidak terjebak dalam bola

Permarkahan

Bowling yang paling biasa adalah bowling. Dalam bowling, perlawanan terdiri daripada setiap pemain bowling "permainan." Setiap permainan dibahagikan kepada sepuluh "bingkai." Kerangka membolehkan bowler satu dua peluang untuk menghabiskan semua sepuluh pin. Bilangan pin yang jatuh direkodkan, dan pemain dengan skor tertinggi dalam permainan beliau memenangi perlawanan. Markah boleh lebih besar daripada jumlah sebenar pin mengetuk jika mogok atau alat ganti bowled. "Mogok" menjaringkan apabila pemain mengetuk turun semua pin pada daftar pertama dalam bingkai. Daripada skor 10 bingkai, skor pemain akan 10 ditambah dengan jumlah pin dijatuhkan pada kedua-dua bingkai seterusnya (s). A "ganti" menjaringkan apabila semua pin dirobohkan menggunakan kedua-dua gulung dalam bingkai. Skor pemain untuk kerangka yang akan menjadi 10 ditambah bilangan pin dirobohkan pada daftar pertama dalam bingkai seterusnya.

Pelepasan teknik bola dan gaya penyampaian

Ball Release : -
Biasanya terdapat dua cara yang berbeza untuk melancarkan bola turun lorong.

Straight / lurus
Yang baru bermula biasanya hanya mangkuk bola lurus ke bawah lorong, dengan harapan untuk memukul poket yang 1 dan 2 atau poket 1 dan 3. Apabila bowling lurus seperti ini, orang ramai sering memegang bola dengan tangan mereka dalam satu bentuk "W" berbentuk. Apa yang anda perlu lakukan adalah sebenarnya mangkuk dengan jari menunjuk menegak berbanding mendatar.


Cangkuk / The Curve
Cangkuk atau bola lengkung biasa digunakan oleh pemain yang lebih maju. Sebagai bowler melepaskan bola, bola mula lurus dan kemudian "cangkuk" kerana putaran bowler memakai bola semasa pengeluaran. Apabila melengkung, kebanyakan orang menggunakan dua jari dan ibu jari.






Penghantaran Gaya
Terdapat tiga jenis gaya yang digunakan apabila melepaskan bola ke lorong. Tiga gaya stroker, cranker dan tweener .

stroker

Orang yang menggunakan gaya stroker biasanya menyimpan kaki mereka persegi kepada garis busuk. Mengusap berkurangan kadar putaran bola dan oleh itu mengurangkan cangkuk / lengkung potensi dan kuasa memukul. Strokers menggunakan kemahiran dan ketepatan.

cranker

Crankers cuba untuk mewujudkan putaran sebanyak mungkin dengan menggunakan pergelangan tangan berbentuk Cangkir. Pemain yang menggunakan kaedah cranking sering cawan pergelangan tangan mereka, tetapi membuka pergelangan tangan di bahagian atas ayunan. Crankers sering menggunakan masa lewat, bermakna kaki sampai ke garis busuk sebelum bola; ini dipanggil "loji dan tarik", tidak menggunakan mana-mana slaid pada langkah terakhir mereka dan menarik ke atas bola untuk memanfaatkan. Crankers bergantung pada kelajuan dan kuasa.

tweener

Tweeners adalah pemain yang melepaskan bola dengan cara yang jatuh di suatu tempat di antara mengusap dan cranking. Tweeners sering melepaskan bola dengan ayunan ke belakang yang lebih tinggi daripada yang biasanya digunakan oleh stroker atau pergelangan tangan kurang berkuasa kedudukan daripada cranker


Comments

Popular posts from this blog

Detective Conan Movie - The Last Wizard Of The Century [MaLay DUB] - Part 1

JOM BERCERITA ... HIKAYAT 1001 MALAM....

Ada Sesapa Yg tahu Hikayat nie.,.. leh lah syare ya......  Tentunya korang sudah sering mendengar kisah 1001 malam ini. Banyak sekali cerita-cerita yang lahir dari kisah 1001 malam, antara lain yang terkenal yaitu “Sinbad si Pelaut”, “Ali Baba” serta “Aladin dan Lampu Ajaibnya”. Namun hanya sedikit yang tahu dari mana kisah-kisah tersebut berasal.. Konon di suatu daerah di negeri Arab, berdiri 2 kerajaan yaitu Kerajaan kembar Sasan dan Samarkand al-Ajam, dimana Raja dari kedua kerajaan tersebut bersaudara. Kerajaan Sasan diperintah oleh Raja Shahryar, sedangkan Kerajaan Samarkand al-Ajam diperintah oleh Raja Shahzaman. Kedua Raja tersebut sangat dicintai oleh rakyatnya karena mereka adalah Raja yang bijaksana dan murah hati, serta keduanya memiliki istri yang sangat cantik. Suatu hari Raja Shahryar pergi menemui saudaranya di Kerajaan Samarkand al-Ajam. Saat di tengah perjalanan ia teringat bahwa hadiah yang akan ia berikan untuk saudaranya tertinggal di atas tempat tidur di dalam

Detective Conan Movie - The Last Wizard Of The Century [MaLay DUB] - Part 3